Tekoälyavatarien persoonallisuus peliin – Oletko valmis?

Laajojen kielimallien myötä avautuu uusi upea mahdollisuus: tekoälyavatareille luotu persoonallisuus tuo inhimilliset piirteet ja erilaiset käyttäytymistavat digitaaliseen viestintään, luoden näin olennaisesti paremman yhteyden käyttäjiin.

Persoonallisuudella viitataan yleensä ihmisen yksilöllisiin ja tunnistettaviin ominaisuuksiin. Tekoälyavatarienkin kohdalla persoona viittaa niiden yksilöllisiin ominaisuuksiin, viestintätyyleihin ja käyttäytymismalleihin. Näiden piirteiden ansiosta ne voivat tarjota syvempiä ja merkityksellisempiä vuorovaikutuskokemuksia, jotka parantavat käyttäjäkokemusta ja sitouttavat asiakkaita tehokkaammin.

Avatarin luonteenpiirteistä arvoa liiketoimintaan

Mitä avatarin persoona voi tarkoittaa liiketoiminnassa ja miten tämä ominaisuus voi hyödyttää asiakkaita? Roolin mukaisen substanssiasiantuntemuksen lisäksi avatar voidaan perehdyttää kohtaamaan eri kohderyhmiä tai vaikka yksittäisiä ihmisiä juuri heille sopivalla tavalla ja tietoturvallisesti. Se voidaan luoda noudattamaan aina kyseisessä roolissa parhaaksi koettua käyttäytymismallia ja mukauttaa asiakasorganisaation viestintätyyliin niin, että se toimii autenttisena brändilähettiläänä. Tekoälyavatarien persoonallisuus voi parantaa asiakaskokemusta, lisätä asiakasuskollisuutta ja tehostaa viestintää. Avatarit voivat jatkuvasti oppia ja kehittyä käymiensä keskustelujen ja palautteen perusteella, mikä tekee niistä entistä hyödyllisempiä, relevantimpia ja tuottavampia ajan myötä.

Muutama esimerkki rooliin ja organisaatioon perehdytetystä avatarista

  1. Asiakaspalvelija luovalla toimialalla: Empaattinen ja ystävällinen avatar parantaa asiakaskokemusta ja lisää asiakasuskollisuutta. Se helpottaa haastavien tilanteiden käsittelyä, sillä avatar pystyy reagoimaan nopeasti ja johdonmukaisesti, tarjoten rauhallisia ja ratkaisukeskeisiä vastauksia ilman tunteiden vaikutusta. Leikittelevä ja inspiroiva viestintätyyli heijastaa yrityksen brändin luovaa henkeä ja innostaa asiakkaita kokeilemaan uusia tuotteita ja palveluita.
  2. Myyntiassistentti B2B asiantuntijapalveluyrityksessä: Ammattimainen ja ratkaisukeskeinen avatar on kiinnostunut asiakkaan tilanteesta, rakentaa luottamusta ja pystyy tukemaan päätöksentekoa tarjoamalla relevantteja, selkeitä ja täsmällisiä vastauksia. Se tuntee yrityksen  ja toimialan terminologian ja on aina saatavilla oleva, uskottava ja asiantunteva yrityksen edustaja, mikä lisää luotettavuutta, nopeuttaa päätöksentekoa ja parantaa asiakaskokemusta.
  3. Henkilöstönkehittäjä julkishallinnon organisaatiossa: Informatiivinen ja selkeä, henkilöstön hyvinvoinnista ja yksilön tilanteesta kiinnostunut avatar tehostaa henkilöstön perehdytystä esimerkiksi uusien toimintaohjeiden osalta. Innostava, kannustava ja motivoiva avatar antaa helposti ymmärrettäviä ohjeita ja jaksaa vastata kaikkien kysymyksiin ja varmistaa näin, että jokainen saa tarvittavan tiedon nopeasti ja tehokkaasti omalla kielellään. Tämä auttaa työntekijöitä sopeutumaan uusiin tilanteisiin ja tehtäviin sujuvasti ja tukee näin uudistumista sekä organisaation tavoitteiden saavuttamista.
  4. CSRD-asiantuntija taloushallinto-osastolla: Täsmällinen ja perusteellinen avatar auttaa talousosastoa ja sen asiakkaita tarjoamalla ymmärrettävät ja  oikeelliset direktiiviin ja standardiin sekä organisaation omiin ohjeisiin liittyvät. Asiantunteva ja valmentavan otteen omaava avatar on helposti lähestyttävä ja pystyy tarjoamaan opastusta ja motivoivaa tukea käyttäjän, toiminnon ja organisaation tarpeet huomioiden. Näin jokaisella aihe-alueen parissa työskentelevällä on käytettävissään aina tarvittaessa henkilökohtainen opas ja kaikkien työ tehostuu merkittävästi.

Tekoälyavatarille luodut erilaiset persoonallisuudet voivat tuoda merkittävää lisäarvoa viestintään, uusien toimintatapojen ja ohjeiden omaksumiseen sekä asiakas- ja henkilöstökokemukseen. Ymmärtämällä ja hyödyntämällä avatarien persoonallisuuksia, organisaatiot voivat parantaa asiakassuhteitaan, tukea henkilöstön hyvinvointia, vahvistaa brändiään ja parantaa näin tuloksiaan. Rohkea ja kokeilunhaluinen lähestymistapa tekoälyyn avaa uusia mahdollisuuksia ja tehdä yrityksestä edelläkävijän omalla alallaan.

Seuraa avatarien kehitystä  www.avatarsintelligence.fi. Jos haluat pohtia, miten tekoälyavatarit voivat hyödyttää juuri sinun organisaatiotasi, varaa 40 minuutin johtajatapaaminen ja aloita matkasi kohti inhimillisempää ja tehokkaampaa viestintää.

Avatars Chat Ava

×