Tekoälyavatarit asiakaskokemuksen edistäjinä 

Asiakaspalvelun toimivuus on yrityksille ensiarvoisen tärkeää ja siksi myös keinot sen kehittämiseksi kiinnostavat monia toimijoita. Teknologian kehittyminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta ja yksi uusista vaihtoehdoista on hyödyntää asiakaspalvelija-avatareja asiakaspalvelun tukena. Asiakaspalvelu rakentuu monista vuorovaikutustilanteista asiakkaan ja yrityksen välillä ja hyvän asiakaskokemuksen tuottaminen edellyttää työntekijöiltä monipuolisia taitoja ja tilannetajua. 

Mitä ovat hyvän asiakaspalvelijan ominaisuudet ja mistä hyvä asiakaskokemus koostuu?  

Yhtä muottia hyvälle asiakaspalvelijalle ei ole, vaan se koostuu useista tekijöistä ja on tilannesidonnaista. On kuitenkin olemassa muutamia asioita, jotka toimivat peruspilareina onnistuneen asiakaspalvelukokemuksen tuottamisessa. Yrityksen näkökulmasta on toivottavaa, että asiakaspalvelija toimii yrityksen arvojen mukaisesti ja työntekijälle on saatu tarvittava osaaminen perehdytyksen kautta, jotta työtehtävät on mahdollista hoitaa riittävän sujuvasti. Vaikka työtehtävät osaisikin hoitaa, on silti monia tekijöitä, mitkä voivat johtaa huonoon asiakaskokemukseen. Näitä ovat esimerkiksi asiakaspalvelijan liiallinen kiire, kiinnostuksen puute asiakkaan ongelmaa kohtaan tai tarvittavien työvälineiden puuttuminen. Kiinnostavin tekijä asiakaspalvelijan taidon mittarina on kuitenkin niin sanottu pelisilmä. Asiakaspalvelijan pelisilmä koostuu useista taidoista kuten kyvystä osoittaa empatiaa, ratkaisukeskeisyydestä, tilannetajusta, viestintätaidoista, kärsivällisyydestä, ennakointikyvystä, mukautuvaisuudesta, priorisointitaidoista ja kokemuksesta. Suurien kielimallien kehittymisen takia on mahdollista luoda virtuaalista työvoimaa, jolla vastaavia ominaisuuksia on.   

Virtuaalinen työvoima asiakaspalvelun tukena 

Tekoälyä hyödyntämällä on mahdollista luoda virtuaalisia työntekijöitä asiakaspalvelijoiden tueksi. Asiakaspalvelija-avatar pystyy käymään keskustelua pureutuen asiakkaan kysymyksiin tarjoten ratkaisuja sekä ohjeistuksia. Suurten kielimallien, kuten GPT-4:n kehittyminen mahdollistaa älykkäämpien ratkaisujen luomisen. Vaikka tekoäly voi parantaa asiakaskokemusta merkittävästi, se ei korvaa täysin ihmisten roolia asiakaspalvelutyössä. Viisainta on yhdistää tekoälyn ja ihmisten vahvuudet,  antaen tekoälyn hoitaa rutiinitehtävät ja vapauttaa ihmiset käsittelemään monimutkaisempia asiakaspalvelutilanteita.  

Mihin asiakaspalvelija-avatar pystyy?   

Kehitystä ominaisuuksien parissa tapahtuu jatkuvasti, mutta tässä on muutamia esimerkkejä myynnillisen avatarin keskeisistä kyvyistä. 

  1. Ratkaisukeskeinen toimintatapa – Tekoälyä hyödyntävä avatar voi tarjota ratkaisuja nopeasti ja tarkasti hyödyntäen sille annettua tietoa ja ohjeistusta. Myyntikykyinen avatar osaa kysyä lisätietoja, jotka auttavat sitä ymmärtämään asiakkaan kysymyksen paremmin ja tarjoamaan täsmällisen ratkaisun. Näin asiakas saa tarvitsemaansa apua tehokkaasti. 

  2. ⁠Yrityksen brändin mukainen viestintä – Yrityksen brändi on sen identiteetin keskeinen osa. Avatar voidaan ohjata mukauttamaan viestintänsä yrityksen brändin mukaiseksi, varmistaen, että viestintä heijastaa yrityksen arvoja, sävyä ja tyyliä.   

  3. Kielitaito ja saatavuus 24/7 – Koska avatar ei kaipaa unta tai ruokaa, on se valmis auttamaan asiakkaita ympäri vuorokauden. Asiakaspalvelija-avatar voi puhua kaikkia yleisimpiä kieliä, tarjoten apua laajalle asiakaskunnalle eri puolilta maailmaa.  

Tekoälypohjaiset asiakaspalveluavattaret, kuten myyntipalveluassistentit, voivat parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tekoälyn ja ihmisten vahvuuksien yhdistäminen luo tehokkaan asiakaspalvelutiimin, joka pystyy vastaamaan paremmin nykypäivän vaatimuksiin.  

Jos haluat tietää lisää siitä, miten Avatars Intelligence voi auttaa yritystäsi parantamaan asiakaspalvelua virtuaalisen työvoiman avulla ja voit tutustua palveluihimme verkkosivuillamme www.avatarsintelligence.fi Tarjoamme räätälöityjä ratkaisuja, jotka tuovat lisäarvoa yrityksellesi ja parantaa asiakaskokemusta sekä helpottaa työntekijöiden kuormaa. 

Avatars Chat Ava

×