Ava ajankohtaista
Älykästä tiedonhakua perehdytyksen apuna
Perehdytys on ratkaiseva osa uuden työntekijän polkua kohti sujuvaa ja itsenäistä työskentelyä. Oppiminen ei kuitenkaan pääty ensimmäisien viikkojen jälkeen, vaan kehittymistä vaaditaan työn onnistumiseksi jatkuvasti muuttuvien työtehtävien ja -ympäristöjen mukana. Perehdyttämiseen kuluu paljon aikaa, keskusteluja ja kertaamista koskien erilaisia tehtäviä jolloin jo pelkkien ohjeiden etsiminen voi tuntua haastavalta, kun materiaalia on olemassa paljon ja hajanaisesti. …
Onko tieto hukassa? Meiltä valuu 10 työviikkoa vuodessa sen etsimiseen
Miksi organisaatioissa tuottavuus valuu hukkaan ja mitä sille voi tehdä? Tietoa kyllä on, mutta se on hajallaan. Tässä blogissa tarkastelemme tiedon saavutettavuuden ongelmaa tutkimusten valossa ja esittelemme ratkaisun, joka voi tuoda kadonneen työpäivän takaisin sekunneissa. Näkymätön aikavuoto Tutkimusten mukaan vietämme 20 % työajasta etsimällä ohjeita, manuaaleja, toimintamalleja, sopimusehtoja tai kollegan aiemmin ratkaisemaa tilannetta. Organisaatioissa tieto on…
Matalan kynnyksen mahdollisuus hyödyntää tekoälytyövoimaa – myös teidän organisaatiollenne
Nyt on loistava hetki parantaa palvelua, nostaa tuottavuutta ja aloittaa tekoälyn hyödyntäminen käytännössä. Tekoälyagentit eivät ole enää tulevaisuutta. Ne ovat jo nyt töissä monissa organisaatioissa maailmalla ja niiden käyttö tuo nopeasti mitattavia hyötyjä. Suomalaiset organisaatiot sen sijaan ovat olleet varovaisempia. Microsoftin tuore Work Trend Index -tutkimus kertoo, että vain 23 % suomalaisista työntekijöistä käyttää tekoälyagentteja, kun globaalisti…
Tekoälyn käyttö haltuun EU-asetuksen mukaan – mitä organisaatioiden pitää tietää?
Mitä tekoälyasetuksesta tulee tietää? AI Act on Euroopan unionin säätämä tekoälyasetus, joka pyrkii varmistamaan, että tekoälyä kehitetään ja käytetään turvallisesti, läpinäkyvästi ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Asetus astui voimaan elokuussa 2024 ja on maailman ensimmäinen kattava tekoälyä koskeva oikeudellinen kehys. EU:n tekoälyasetus ja riskiluokitukset Asetus perustuu ajatukseen, että säätelyä tehdään riskiluokittain perustuen mahdollisiin riskitekijöihin. Säädöksessä tekoälysovellukset luokitellaan…
Asiakastarina: Muovi-Heljanko Oy <3 AI-Matti
Oikea tieto oikeaan aikaan oikeassa paikassa Muovi-Heljanko on kotimainen perheyritys, joka valmistaa muovipakkauksia elintarvike- ja teollisuuskäyttöön. Yritys on toiminut alalla jo yli 40 vuotta ja tunnetaan korkeasta laadustaan, tehokkaasta tuotannostaan ja vastuullisuudestaan. ”Me olemme toimialan edelläkävijä ja investoimme sekä osaamiseen että teknologiaan määrätietoisesti ja tavoitteellisesti. Automatisaatioaste on meillä jo pitkään ollut alalla poikkeuksellisen korkea, nyt…
Tekoäly tukee hyvää hallintoa – sähköpostiavustaja kunnille ja kaupungeille
Kunnat ja kaupungit saavat suuria määriä viestejä, joihin vastaaminen on työlästä. Samaan aikaan viranomaisilla on velvollisuus noudattaa hyvän hallinnon periaatteita, joka tarkoittaa muun muassa palvelun asianmukaisuutta, neuvontavelvollisuutta sekä selkeää ja ymmärrettävää kielenkäyttöä. Myös hallinnon tuloksellisuus on keskeinen tavoite. Avatars Intelligencen kehittämä sähköpostiavustaja on suunniteltu tukemaan työntekijöitä, paikkaamaan resurssipulaa sekä helpottamaan ja nopeuttamaan kuntalaisten palvelua. Mikä on sähköpostiavustaja…
Kaksi eri näkökulmaa, yksi yhdistävä ratkaisu – tekoälyn hyödyntäminen nettisivuilla
Organisaatioiden asiakaspalvelu ja asiakkaat kipuilevat saman ongelman kanssa. Tieto on olemassa, mutta ei tarpeeksi helposti saatavissa. Vaikka yrityksen verkkosivuillla on kattava Q&A-osio, ei se yksinään ratkaise valtaosan asiakkaiden tiedon tarvetta. Tämä on yleinen ongelma monille yrityksille. Vaikka tieto on lisätty verkkosivuille, kiireinen asiakas ei jaksa etsiä sitä tai eksyy monimutkaisille sivuille. Asiakkaan näkökulma: ”Minulla ei…
Tunne yhteistyöstä – Kun tekoälystä tulee virtuaalinen työkaveri
Yhteistyö on perinteisesti ollut ihmisten välistä vuorovaikutusta. Teknologian kehityksen myötä myös tätä on syytä ajatella uudesta näkökulmasta. Entä jos yhtenä työkaverina toimiikin tekoäly? Kun generatiivista tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia käytetään osana työn tekemistä voi syntyä uudenlainen tunne yhteistyön tekemisestä. Työyhteisön merkitys Työyhteisön merkitystä mielenterveyteen on tutkittu laajasti ja useat tutkimukset ovat osoittaneet hyvän työyhteisön ja…
Pelkäätkö tippuneesi tekoälykehityksen kelkasta? Näin nappaat kilpailuedun.
Suomessa ja muissa Pohjoismaissa olemme tottuneet pitämään itseämme teknologian edelläkävijöinä. Viimeaikaiset tutkimukset ja ratkaisujen käyttöönoton hitaus kuitenkin viittaavat toiseen suuntaan: Mitä tämä tarkoittaa sinulle ja organisaatiollesi? Kilpailuetu ja jopa toimintaedellytykset ovat uhattuna, jos generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksiin ei tartu nyt. Pelkkä yksittäisten työntekijöiden työkalukäyttö ei riitä, sillä yksittäisiä sovelluksia hyödyntämällä vaikutukset organisaatiossa jäävät pieniksi ja tietoturvariskit…
AI-asiakaspalveluassistentin hyödyt käytännössä
Kehittyneet tekoälyä ja laajoja kielimalleja hyödyntävät chatbotit ovat uusi resurssi, joka mahdollistaa yrityksille tavan palvella heidän asiakkaitaan entistä paremmin. Avatars Intelligencen tarjoama avatar on asiakaspalvelutiimiä auttava lisäresurssi, jonka tavoite on helpottaa asiakaspalvelijoiden työtaakkaa vastaamalla tavallisimpiin kysymyksiin yrityksen nettisivuilla sekä sähköpostitse. Avatarin käyttämä tieto perustuu asiakkaan jo nettisivuilla olevaan tietoon sekä asiakkaalta saatuun mahdolliseen lisämateriaaliin. Tämä…